Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

INFO - Macam Mana Nak Kurus, Kalau Masih Buat 6 Perkara 'Buruk' Ini

 Macam Mana Nak Kurus, Kalau Masih Buat 6 Perkara 'Buruk' Ini
Sering kecewa dan sedih apabila jarum alat penimbang tidak bergerak ke kiri?

Memanglah ini satu perkara yang boleh mengganggu mood anda. Macam-macam cara dah cuba untuk turunkan berat badan tapi usaha yang dilakukan tetap tidak menampakkan kejayaan.

Ini mungkin disebabkan oleh rutin atau kebiasaan yang anda lakukan setiap hari? Ketahui enam kesalahan yang perlu dielak dalam usaha anda  menurunkan berat badan.

1. Banyak Makan Makanan Masin & Berlemak
Jangan makan terlalu banyak makanan yang berlemak. Ia akan membuatkan kalori dalam tubuh bertambah sehingga menjadi lemak yang degil. Selain itu makanan yang banyak mengandungi garam juga  perlu dikurangkan atau jika boleh, elakkan sama sekali. Selain boleh mengakibatkan hipertensi, terlalu banyak garam di dalam tubuh membuatkan cairan tubuh terkumpul di dalam badan. Akibatnya, berat badan anda susah hendak turun.


2. Selalu Stres
Hormon kortisol yang keluar saat stres akan merangsang nafsu makan, melambatkan metabolisme dan meningkatkan penompokan lemak di bahagian perut. Relaksasi seperti mendengar muzik, berbual dan tertawa bersama teman-teman, beryoga, berurut dan bersiar-siar di taman dapat meredakan stres. Lakukan salah satu aktiviti ini paling kurang 10 hingga 15 minit setiap hari.


3. Sering Berjaga Malam
Dalam kajian yang telah dilakukan di Amerika Syarikat menyatakan, kurang tidur akan meningkatkan hormon rasa lapar dan menurunkan hormon rasa kenyang. Terdapat juga kajian lain yang membuktikan bahawa individu yang tidur kurang dari empat jam sehari mempunyai peluang menderita obesiti sehingga 73 peratus lebih tinggi jika dibandingkan dengan individu yang tidurnya tujuh hingga sembilan jam sehari.


4. Makan Tidak Di Meja Makan
Makan sambil menonton televisyen, membaca buku dan menaip di komputer membuatkan anda tidak dapat menikmati makanan dengan sepatutnya. Akhirnya, anda mudah tergoda untuk mencari sesuatu yang nikmat dikunyah. Kalori yang masuk dalam tubuh pun akhirnya sukar  dikawal.


5. Kurang Bergerak
Sambil bekerja, anda masih boleh melakukan senaman ringan misalnya dengan melakukan regangan kaki dan tangan. Silang-silangkan atau ayun-ayunkan kaki dan tangan sambil duduk di atas kerusi dua hingga lima minit setiap selang satu jam. Aktiviti ini mampu memberi tambahan pembakaran kalori berbanding hanya duduk di atas kerusi tanpa melakukan apa-apa regangan selama berjam-jam lamanya.


6. Ngelat Produk Tenusu
Wanita yang mengambil yogurt bebas lemak, keju atau susu rendah lemak tiga hingga empat kali sehari mampu mengusir 70 peratus lemak dari tubuhnya. Kalsium daripada susu berperanan sebagai tombol yang memerintahkan tubuh membakar lebihan lemak. Minumlah segelas susu bebas lemak saat sarapan, segelas yogurt rendah lemak pada siang hari, dan segelas susu bebas lemak di sore hari.
MINGGUAN WANITA


Post a Comment for "INFO - Macam Mana Nak Kurus, Kalau Masih Buat 6 Perkara 'Buruk' Ini"